Tájékoztató a Magyar Posta jóléti ingatlan vagyonának hasznosításáról
MAGYARPOSTAZRT.
Központi Üzemi Tanács
1138 Budapest, Dunavirág utca 2-6.
Tel.: (1) 767-8910, (1) 767-8911
Fax: (1) 767-8912
Posta (levelezési) cím: 1540 Budapest
Tájékoztató
a Magyar Posta jóléti ingatlan vagyonának hasznosításáról
A MP Zrt. Központi Üzemi Tanácsát a Munka törvénykönyve szerint együttdöntési jog illeti meg a jóléti ingatlan vagyon, így a posta üdülő ingatlanjainak hasznosítását illetően.
A hasznosítással kapcsolatos egyes döntéseket követően, különböző fórumokon és az Üzemi Tanácsok tagjain keresztül rendszeres tájékoztatást, értékelést adtunk.
Jelen tájékoztatóval ismételten hiteles és érdemi információt kívánunk adni a társaság munkavállalóinak arról, hogyan keletkezett, mire lett fordítva és milyen módon hasznosultak a jóléti ingatlanok eladásból származó bevételek.
A KÜT 2005. februárban kialakította ajóléti ingatlan stratégiai alapelveit, amely csak az üdültetést, vendégszobai szolgáltatást biztosító jóléti ingatlanokra vonatkoznak.
A KÜT által kialakítottjóléti ingatlan stratégia célja:
1.Hosszútávon a jelenlegi jóléti ingatlanvagyon minőségi megőrzése, amely:
-a társasági üdültetési rendszer keretei között méltó körülményeket biztosít a beutalt munkavállalóink számára,
-biztosítja, hogy minél több munkavállaló és közeli hozzátartozója tudja a társaságüdültetéssel kapcsolatos szolgáltatását igénybe venni.
2. Olyan üdülők, vendégszobák fenntartása, működtetése, amely többekközött:
-megfelel, vagy azzá tehető, a 173/2003. (X.28.) Kormányrendeletben előírt besorolási és minősítési követelményeknek,
-biztosítja a regenerálódást, egészségmegőrzést, pihenést és a kikapcsolódást és ezáltal hozzájárul a munkavállalók elégedettségéhez, a postához való kötődéséhez, a minőségi munkahely megteremtéséhez,
2
-alkalmas a rekreációra és a rehabilitációra és így elősegítibizonyos postai munkaterületeken gyakran előforduló betegségek megelőzését, illetve azok kezelését.
Ezzel is hozzájárulva az egészségmegőrzés és a betegség megelőzés stratégiailag és egyénileg is fontos céljaihoz.
3.Egy értékalapú, értékálló jóléti üdültetési rendszer kialakítása, a társaságjóléti (üdülő) ingatlanvagyonára alapozva, annak felülvizsgálatát követően.
A jóléti stratégiai célok megvalósításának jelentős volt a forrásigénye, amely társasági forrás hiányában csak úgy volt biztosítható, hogy ha a fenti feltételeknek nem megfelelő üdülőinket hasznosítjuk, értékesítjük.
A Központi Üzemi Tanács álláspontja szerint az ingatlanok eladásából származó árbevétel (bérbeadásából vagy más célú hasznosításból befolyó bevételeket is ideértve) vissza kell, hogy kerüljön a jóléti, üdültetési rendszerbe.
A jóléti ingatlan stratégia KÜT által képviselt alapelveit a menedzsment is elfogadta és 2005. márciusában az alábbi megállapodás jött létre.
Az önálló ingatlanban lévő jóléti intézmények értékesítéséből realizált bevételek teljes, az eladás költségeivel nem csökkentett összege (bérbeadás vagy más célú hasznosításból befolyó bevételeket és a jóléti területen felszabaduló és visszaforgatható működési költségeket is ideértve) garantáltan, teljes egészében az együttműködési megállapodás mellékletét képező, működő jóléti intézmények (üdülők) felújítására, korszerűsítésére kerüljön felhasználásra.
Az átláthatóság és a követhetőség érdekében olyan számviteli, elszámolási rendszer kerüljön alkalmazásra, a szakmai tevékenységtől elkülönítetten, amely biztosítja az együttdöntéssel értékesített jóléti ingatlanok után befolyó bevételek:
- elkülönített nyilvántartását,
- ellenőrizhető felhasználását.
A KÜT és a munkáltató ugyancsak 2005. márciusában együttesen döntött a kihasználatlan, az alacsony igénybevételű, a felújításra már alkalmatlan jóléti ingatlanok hasznosításának ütemezéséről.
Ennek megfelelően a KÜT-tel, mint együttdöntő féllel rendszeresen egyeztetve születtek meg a döntések az alapelvekben rögzített célokra alkalmatlan jóléti ingatlanok hasznosításáról, illetve a befolyt értékesítési bevételek, jóléti célú felhasználásáról, melyet a következő táblázat tartalmaz számszerűen.
3
Jóléti ingatlanok értékesítéséből származó bevételek felhasználása
Időszak
Bevétel
Beruházások
Egyenleg
2005. Tény
12 500 000
12 500 000
2006. Tény
304 990 000
14 330 705
290 659 295
2007. Tény
192 112 000
193 715 000
-1 603 000
2008.
388 802 338
-388 802 300
Összesen
509 602 000
596 848 043
-87 246 043
Megmaradó üdülőinkhez kapcsolódó kisebb összegű jóléti beruházási, felújítási felhasználások mellett, a bevételek legnagyobb része, az egri vendégszobák felújítása mellett, a Debreceni Postás Üdülő teljes felújítására, rekonstrukciójára lett fordítva.
A táblázatból az is látható, hogy a munkáltató még közel 90.000.000 Ft plusz társasági forrást biztosított jóléti ingatlanok felújítására.
Tájékoztató
az irodaház értékesítés bevételeiről és a belőlük megvalósuló liberalizációs célú beruházásokról
A Magyar Posta Zrt. Központi Üzemi Tanácsának, a jóléti ingatlanokon kívül nincs kompetenciája az egyéb postai tulajdonú ingatlanokkal kapcsolatban.
Ugyanakkor fontosnak tartjuk, hogy munkavállalóinknak hiteles, érdemi tájékoztatást adjunk az irodaházak bevételeiről és az abból megvalósuló beruházásokról.
Tulajdonosi döntés alapján az irodaházi ingatlanokból származó értékesítési bevételeit a posta liberalizációjával összefüggő célokra kell fordítani, az új feldolgozó központ létrehozásával és a posták nyitott pultossá tételével.
A két liberalizációs célú beruházás megvalósításához az irodaházi ingatlanok 5,5 milliárdos értékesítési bevételein felül a posta részéről még 1,8 milliárd forint társasági forrás biztosítása is szükséges.
Ezzel a döntéssel a posta cég értéke, verseny- és munkahelymegőrző képessége növekszik.
4
Az irodaházak értékesítési bevételeit és a belőlük megvalósuló liberalizációs célú beruházásokat a következő táblázatok tartalmazzák.